Att sälja - det enkla, effektiva sättet.

Jag har jobbat som säljare till och från sedan i slutet av 80-talet då jag av en slump kom in i säljbranschen - och upptäckte att jag hade talangen som krävs för att lyckas.
Under tidens gång har jag lärt mig saker. Inte ett säljuppdrag är likt ett annat - och det finns ingen quick fix som fungerar på alla säljuppdrag - men några enkla regler har jag mejslat fram under åren.
Går det att lära sig försäljning eller är det ett yrke som bara vissa klarar av?
Alla kan lära sig säljyrket - med rätt coaching. Det vet jag eftersom jag sett människor sälja - som aldrig haft en tanke på att göra det. Jag har peppat dem till framgång.

Här är några regler som fungerar inom all försäljning:

1. Du måste tro på produkten. Visst finns det dom som har andra drivkrafter än att de gillar produkten eller tjänsten. Pengarna man kan tjäna till exempel. Dock brukar de säljare som uteslutande har pengarna som morot köra över sina kunder och således ha en hög ångerfrekvens. Kunderna backar ur efter några dagars eftertanke.
En säljare som gillar produkten eller tjänsten skapar förtroende hos kunden och inspirerar med sin entusiasm. Du känns äkta. Och - nej - alla uppdrag kanske inte passar dig, för varför ska du jobba med sånt du inte tycker om?

2. Fatta dig kort.  Det har hänt sååå många gånger att jag som säljare får säljmanus som påminner om Noveller, lååånga Noveller. Det är INTE ok.
Vid ett av mina säljuppdrag fick jag ett säljuppdrag med ett manus som var två A4-sidor. Detta krympte jag ner till EN mening. Då sålde jag en tjänst där man skulle hjälpa kunderna med placeringen av pensionspengarna i det brandgula kuvertet. Jag presenterade mig, la fram min mening och tecknade kunden och det hela tog mig en och en halv minut från det att jag presenterade mig till att jag tecknat kunden för ett avtal. Vissa timmar sålde jag till ALLA jag ringde.
Korta ner manuset så att du får ett kort kärnfullt budskap. Är det kort och koncist - så kan du teckna kunden för ett avtal.
Med en kort säljpitch visar du att du respekterar kundens tid. Du ger även ett seriöst intryck om du går rakt på sak.
Att hålla på och smöra med kundens namn och fråga hur dagen varit - är ICKE att rekommendera. Kunden vill veta varför du ringer. Kunden har inte bett dig ringa - därför ska du snabbt och effektivt förmedla anledningen till att kunden är så lyckligt lottad att just du ringer just nu. Kort, koncist, rakt på sak. Skriv avtal.
För att du ska lyckas med den här metoden krävs det att du gillar produkten för då kan du enkelt korta ner manuset så att du får fram essensen i ditt erbjudande.

3. Lyssna på kunden. När du väl lagt fram din säljpitch så är det din tur att lyssna. Nu behöver du inget säljmanus längre utan nu gäller det bara att du kan din produkt och kan svara på kundens frågor. Har du lyckats bra med punkt nummer två - så tecknar du avtal men om kunden är tveksam - så lyssnar du och svarar på frågor, lugnt och sansat. Det ÄR lyssnandet som är nyckeln här. Och eftersom du inte har några standardsvar framför dig - så kommer du att låta naturlig och vänlig. Du SAMTALAR med kunden.

4. Startsträcka. Inget säljuppdrag är det andra likt som sagt - och man måste ge sig själv tid att "hitta formen". Det kan ta några timmar eller dagar men det är INGEN fara. Stressa inte denna fas. Slappna av. Testa dig fram. När det väl börjar lossna - då är du trygg i ditt nya uppdrag, då har du testat olika vinklar, känt på uppdraget, hittat formen - och då är du igång.

Läs mer om säljyrket i mitt blogginlägg om den Onde och den Gode säljaren.

Lycka till!
Deborah Englund

Populära inlägg