Ett katastrofalt säljsamtal AUDIO

Alla kunder är inte likadana. Det är en upptagen värld, folk har bråttom, kort om tid. Ibland stöter säljaren på en person som vill ha snabba svar. I det här säljsamtalet blir jag uppringd av en säljare som saknar flexibilitet och därför missar sin chans till affär. Hon missar köpsignalen.
Jag frågar: Vad vill du?
Det är en köpsignal. Varför? Därför att jag inte avfärdar säljaren utan vill veta anledningen till att hon ringer.
Här ska säljaren genast berätta vad hon vill, kort, koncist och intressant. Helst ska hon kunna formulera sitt erbjudande i EN mening. Jo, så är det. Kan du som säljare inte formulera ett säljande budskap på en mening så är inte erbjudandet tillräckligt bra. Och hur kan jag påstå det? Jo, för att lyckas som säljare måste man brinna för produkten och brinner man för produkten så kan man enkelt förklara kärnan i erbjudandet, vad som gör just mitt erbjudande intressant för dig.
Säljaren i samtalet saknar flexibilitet vilket är det första problemet. Många säljare har svårt att anpassa sig efter situationen och håller sig därför till säljmanus vilket är ett verkligt stort problem. Att det är ett problem beror på att manus ofta är väldigt långa och de tråkar ut kunden och stjäl tid.
I artikeln Att sälja - det enkla effektiva sättet förklarar jag hur säljaren ska jobba för framgångsrik försäljning och utifrån den artikeln förstår man också alla misstag som säljaren gör i samtalet.

Här är länken till säljsamtalet ett katastrofalt säljsamtal. :-D Företaget som ringer är troligtvis ett blufföretag. Hon avslöjar sig när hon säger två olika företagsnamn, ett i början och ett annat en bit in i samtalet.

Deborah Englund

Populära inlägg