Facebooks ändrade algoritmer prioriterar unikt innehåll

Facebook väljer att följa Googles exempel när det gäller förändrade algoritmer dvs det ska bli omöjligt att knäcka nöten för hur man når ut med sina inlägg.
Poängen med dessa ständigt uppdaterade algoritmer är detsamma oavsett vilken sökmotor eller sociala media vi talar om; man vill helt enkelt sälja flera annonser.

När det gäller Facebooks uppdaterade algoritmer så kommer det - precis som jag tidigare skrivit om i min artikel om Googles Algoritmer -  att vara unikt innehåll som har störst möjlighet att parera de nya kraven för webbsidor. 
Det blir litegrann som att kasta ut en metrev och hoppas på napp. 
Det är samma sak med Facebook - vill man nå ut till läsare med sina inlägg utan att det kostar något så gäller det att ha unikt material som läsarna gillar så att den virala spridningen kommer igång.
Facebook prioriterar den typen av Viralt material av naturliga skäl - läsarna sköter spridningen. Viral spridning fungerar som djungeltrumman, man skickar vidare det som är bra.
Mindre bra material, sådant som läsarna vill se mindre av, kommer hädanefter att spammarkeras av Facebook. Det kommer även det material att göra som helt enkelt är spammigt i sin karaktär. 
En spammig artikel är en sådan artikel som bara syftar till att få kunderna att handla. Texten är i själva verket en annons. 
Det är sällan att den typen av text förmedlar verkligt innehåll, något egentlig nyhet eller något som verkligen tillför något användbart material. Denna typ av artiklar kommer att få svårt att nå ut i framtiden vare sig det gäller via sökmotorerna eller Facebook och övriga sociala media.

Vad varje företag kommer att behöva göra är att skriva autentiskt material dvs nytt originalmaterial, verkligt innehåll som förmedlar verkligt värde till läsaren.

Varje företagare som vill ha chansen att nå ut via organiska (naturliga, kostnadsfria) placeringar via sökmotorer och sociala nätverk kommer att behöva vara skribent - eller anlita en skribent.

Vad som kommer att behövas är ständigt nytt material och att man skriver ofta; minst tre nya artiklar i veckan och helst fler. 
Det är vad som kommer att krävas för att sökmotorernas robotar ska bli på bra humör och för att lyckas på sociala media så gäller det alltså att materialet är originellt och tillför verkligt värde så att läsarna sprider artiklarna.

Om man inte har någon duktig skribent (content writer ) så är det annonsering som gäller och man får alltså räkna med att den kostnaden kommer att öka hädanefter.

Jag frilansar som skribent och har lång och gedigen erfarenhet av att skriva för diverse media och har även skrivit pjäs-manus, manus för radio och låttexter. Utöver mitt skrivande är jag även kunnig inom SEO och vet vad man behöver tänka på när man skriver artiklar för sin webbplats. 

Om ni vill anlita mig för att skriva artiklar för er webbsida så hittar ni mina kontaktuppgifter här.

Deborah Englund

content writer




Populära inlägg