Jag hoppas Google Adwords har rätt.

När jag går in på reklamlänken för Google Adwords så möts jag av ett erbjudande som jag får ta del av - om jag SJÄLV ringer upp Google Adwords säljare. Fantastiskt.
Google Adwords kräver att jag agerar - själv. De ger mig förtroendet och menar att jag är kapabel att ta mina egna beslut. Kan jag verkligen avgöra vilket köp som är bäst för mig?
Räcker det att ligga i Topp på sökmotorerna? Är det betald annonsering som ger resultat? Är det mest effektivt att vagga in kunden i trygghet med snygga landningssidor och nyhetsbrev?

Som säljare och marknadsförare undrar man ibland varför man behövs. Låter absurt - ja, kanske - men är inte människan kapabel att själva avgöra vilka behov de har och vilka inköp de behöver göra för att uppnå den livskvalitet de eftersträvar?

Och det är väl ändå så internet är tänkt att fungera; Någon söker - och via sökmotorerna får man svar, som anden i flaskan. Och detta är ju så att säga Googles gebit - att vara anden i flaskan - Som du ropar får du svar; Din önskan är min lag.

Men - som säljare med många års erfarenhet så skulle jag nog endå säga att även om detta är idealet; att kunden ringer upp och gör en beställning eller att kunden kommer fram och pekar "DET och DET och DET - ska jag ha!" så är det inte riktigt så verkligheten fungerar - verklighetens kund är långt mycket trögare än så.
Den potentiella kunden måste liksom BAXAS fram till ett köpbeslut. Och med rätta frågar man sig; Varför gör di på detta viset???





Jag tror att kunderna blivit paralyserade av alla alternativ och lockrop på marknaden - den alldeles för strida strömmen av information som fullständigt dränker människorna med valmöjligheter och alternativ.
Och inte bara det - säljare och reklam har varit påträngande och manipulerat kunderna att göra dåliga val så självklart är kunderna misstänksamma.

Dessutom har den ideale samhällsmedborgaren varit som en gapande sparvunge som fostrats att gå i takt med moden och trender - och lämnat beslutsfattandet till självutnämnda gurus i toppen av konsumtionens kvarn.

Jag hoppas innerligt att Google Adwords har rätt som uppenbarligen tror att konsumenterna kommer att gnugga hypnosen ur blicken och vakna upp för att använda sina egna beslutsförmågor när de sållar bland alla alternativen på marknaden.

Jag hoppas innerligt att pendeln slår tillbaka och att shoppinghysterin ska sakta ner till förmån för kvalitet. För någonstans DÄR kommer mitt erbjudande att lysa som klarast - som ett ljus i mörkret; Här är jag - RING mig!

Deborah Englund

Populära inlägg