Certifiering - bluff eller viktig kompetensmarkör?

Nu börjar man kunna se allt fler möjligheter att certifiera sin digitala kompetens.
Man erbjuds diverse onlinebaserade utbildningar och efter att ha svarat på x antal frågor i ett slutligt quiz så kan man mot en kostnad köpa en sk Badge - dvs ett slags emblem som man kan skylta med på sin websida och därmed bevisa sin kompetens inom digital marknadsföring.

Vem som helst kan skaffa denna badge - men - när det gäller just digital marknadsföring så är det VERKSTAD som gäller.

Den som är kunnig inom web vet att för att hamna högst upp på sökmotorerna så krävs två saker;
1. kunnande
2. tålamod

Det tar cirka ett halvår för en websida att ta sig in på Googles första sida.

När man inte kan någonting om webben så kanske man tror att det är en slump hur man rankar på sökmotorerna, men så är det inte.

Badgar och certifieringar bevisar ingenting om den verkliga kompetensen inom web och sökmotoroptimering.
Det som bevisar något är hur man rankar på sökmotorerna.

Har du dessutom en bra förklaring på hur du tagit dig till 1:a sidan på sökmotorerna - då har du kompetensen och kunnandet som är värt nått.

Sökmotorerna ändrar ständigt sina beräkningar/algoritmer för att inga websidor ska kunna hålla sig i topp med diverse tricks och knep - och en seriös webmaster håller sig ständigt uppdaterad angående Nyheterna på webben.

Så - kräv verkliga bevis när du söker efter någon som ska marknadsföra ditt företagande och dina websidor online. 
En bra indikation är att du hittat deras site - då har de gjort någonting rätt.

Deborah Englund

Populära inlägg