Reklam med underhållningsvärde

Som jag tidigare konstaterat i min artikel Information till förbannelse börjar den Digitala finsmakaren kräva mer för att dela med sig av sin dyrbara tid. 

Den vane surfaren låter sig inte lockas av rabatter, REA-erbjudanden och nylanseringar - inte utan att få nått tillbaka, något av värde som erbjuder ett verkligt innehåll. Underhållningsvärde är en sån intresseväckare. 
Den digitale finsmakaren har inget att förlora på en stunds underhållning - om den är bra vill säga. 
Allt tilltalar inte alla. Allt faller inte alla på läppen. Och den som vill nå ut till alla tunnar ut innehållet och förlorar i värde. Det gäller att nischa sig, rikta in sig - urskilja sin publik. Kalibrera sitt innehåll. Känna sin kund. Träffa mitt i prick. Bulls Eye. 
Ett väl utfört arbete i denna fas lönar sig. En person som älskar ditt varumärkes innehåll - vill sprida sin kärlek. Din ansträngning blir Viral, den sprider sig som ringar på vattnet - för att du skapat ett innehåll som älskades av en eller några få. Dessa kommer att göra allt för att fostra sin omgivning till att förstå det fina med just ditt varumärke.

I din verktygslåda finns musik, färger, konst - bara fantasin sätter gränser. Men var äkta. Autentisk. Unik. Kännetecknet för ditt varumärke är vad som skiljer dig från andra. Karaktär.

Här några exempel på genialisk användning av reklamens verktygslåda och reklam med underhållningsvärde.

Här har man använt sig av humor, färgspektra och nischning mot en speciell målgrupp.






Här har man använt text och musik i kombination med tecknad film. Tecknad film är vanligt använt hos reklambyråer idag. Tecknad reklam kan spräcka alla gränser och ändå hålla sig innanför ramarna för vad som är acceptabelt.





För att lyckas i framtiden (läs; Från och med NU) behöver man våga vara unik och hitta själen i sitt varumärke.

Just nu är det en slags BOOM i e-butiks-sfären men för att överleva måste man sticka ut ur bruset på ett eller annat vis. Att tillhandahålla ett underhållningsvärde är en metod. Att höras genom bruset är en annan - och då är radioreklamen det självklara mediet.

Deborah Englund
Digital Nomad, Marketer & Webpreneur

Populära inlägg