Säljaren - en utrotningshotad art?

Nåja, hav förtröstan; säljaren är inte den enda yrkesgrupp som kommer att försvinna utan de flesta yrken kommer att drabbas av datorisering, digitalisering och automatisering. Frågan är vad man ska göra istället!?


Att lära sig behärska den digitala sfären är ett hett tips för det är genom internet affärerna kommer att göras i fortsättningen och det är i cyberspace livet kommer att utspela sig.
En sorglig utveckling kan tyckas - ja, om man inte anpassar sig till den.
För att ta säljyrket som exempel och se varför det snart är ett minne blott eller åtminstone ett yrke med ändrade spelregler; Resande säljare, säljare som besöker sina potentiella kunder och telefonförsäljare - har spelat ut sin roll i en värld där Google och andra sökmotorer kan leverera svaren allteftersom kunderna ställt frågorna. Som du ropar får du svar via sökmotorerna. Att då kuska omkring i bil eller bearbeta potentiella kunder via telefon - är ett säkert recept på att halka efter. Att bearbeta marknaden på det viset är helt enkelt ett kvalificerat tidsslöseri - och enormt dyrt i jämförelse med att marknadsföra sig online. Let´s face it; det är snart bara de digital-fientliga företagen som kommer att arbeta på detta tidsödande sätt som försäljning face-to-face innebär. De enda säljare som fortsättningsvis ska arbeta på det sättet, med uppsökande försäljning - är de som sållat ut heta leads så att man som säljare slipper famla i blindo.

Man kan tycka att det är tråkigt så tillvida att den sociala biten blir lidande av att man inte behöver möta andra människor längre - men det är att måla fan på väggen i onödan. En anpassning till de digitaliserade möjligheterna frigör tid till att umgås på andra sätt.
Digitaliseringen är kostnadsbesparande och besparingarna kan man lägga på kundvårdande aktiviteter som luncher, fester, golfturneringar - ja, bara fantasin sätter gränser.
Att dessutom slipa på sina personliga attribut blir oerhört viktigt eftersom varje anställd som har personliga relationer till kunderna är företagets ansikte utåt. Social kompetens blir således mycket viktigt. Anställda med utåtriktat ansvar måste kunna föra sig i möblerade rum vilket innebär att man måste vara serviceinriktad och erbjuda kunderna ett välkomnande bemötande och vara vänlig, hjälpsam och positiv. Misslyckas man här så är det den enklaste saken i världen att Googla sig vidare till ett annat företag. Kunderna behöver inte acceptera ett dåligt bemötande i tider när andra alternativ ligger en knapptryckning bort - och delete och blockera ligger lika nära tillhands.
Rätt personal och personalutbildande satsningar är alltså oerhört viktigt för varje företag.

Hur ska man anpassa sig till den här utvecklingen?
Att lära sig hantera den digitala utvecklingen, kunna tekniken för att klättra på sökmotorerna och skaffa sig program för att fånga upp leads så att man kan effektivisera säljprocessen och rikta sig direkt till besökare på den egna websidan - är ett hett tips.
Att öppna e-butik online och bli en del av den digitala affärssfären är ett annat.
Men om du inte vill bli ett med cyberspace får du satsa på att bli en servicemänniska. Jag tror att framtiden ligger i händerna på dem som kan erbjuda service. Att slipa på sina sociala talanger, erbjuda äkthet och tillmötesgående och vara den som är hjälpsam och inger förtroende tror jag är hemligheten för att vara anställningsbar i framtiden.
Att kunna skriva tror jag är en användbar talang när man vill nischa sig på arbetsmarknaden för på webben handlar det om ord, ord och åter ord - och om att skriva företaget till toppen på sökmotorerna.
I övrigt tror jag på mat, turism och upplevelser - för alla behöver ta en paus från internet ibland.
Var och en av oss behöver fundera på vad utvecklingen kommer att innebära - och vad jag har att erbjuda när verkligheten förändras.

Deborah Englund







Populära inlägg