Irriterande säljare eller dålig kund?

Jag tror det ligger ett visst tabu i att erkänna att man kan vara en dålig kund. Och i denna problematik så tillhör det den potentielle kundens privilegium att beskylla säljaren för att vara problemet.

Jag har erfarenheter av båda sidorna; köparens och säljarens, och jag har även erfarenheten av att vara den företagare som blir uppringd av en säljare. Nu ska jag redovisa över de slutsatser jag dragit;

Säljaren, marknadsföraren ringer upp.
Den som lyfter luren tillhör en av tre kategorier människor som säljare riktade till privatmarknaden kommer i kontakt med:

1. Den person som säger "NEJ",,,kanske med ett "Tack",,eller så får säljaren sig en rejäl avbassning och i vissa fall slänger den här typen av kategori bara på telefonluren i örat på säljaren.

2. Den "snälla" kunden. Denne är rädd för att såra och försöker avvärja vidare kontakt genom "Har inte tid" och andra försök till undanmanövrer.

3. Ideal människan! Gillar extraerbjudanden och shopping. Att göra små klipp lite här och där - och tycker om att förgylla tillvaron genom att konsumera lite ditten och datten. Avböjer ibland.

Hur ser då säljaren på dessa kategorier:

1. Säljaren gör bara sitt jobb. Att agera soptunna åt en privatperson som haft en dålig dag - ingår i uppdraget.

2. Var inte rädd för att säga nej - om du menar nej. Det är inte farligt - och faktum är att du gör både dig själv och säljaren en tjänst om du säger "nej". Om du inte säger "nej" fast du menar det så KOMMER säljaren att ringa igen (i förhoppningen om att du verkligen inte hade tid och att du tillhör kategori 3.)
Många kategori två-människor är så rädda för att säga nej så säljaren (som har ditt nummer inlagt i en dator som ringer upp automatiskt så länge säljaren inte fått detta "nej" elller "JA, det ska jag ha! Yippee vad bra!") får ringa upp vid ett flertal tillfällen tills det plötsligt en dag brister för kunden och kunden skriker ut i frustration: "Du har ringt arton gånger jag VILL IIIINTE ha nått!!!" och sen slänger på luren i örat på säljaren - som bara gör sitt jobb och får räkna med att agera soptunna att frustrerade, lite lagoma, nja-sägare.

3. Toppen! Härligt att göra någon glad..

Deborah Englund



Populära inlägg