Säljare - Den Onde och Den Gode

Det finns två typer av säljare - den onde och den gode. Den tredje typen; den mediokre - är egentligen inte en säljare utan en arbetssökande som hittat en temporär nödlösning - så detta handlar om Säljare med stort S.


Den onde säljaren drivs av ett ha-begär som ibland tar sig perversa proportioner som gör att säljaren inte skyr några somhelst medel utan formligen går över lik för att mätta sin girighets omättliga glupskhet. I spåren av vederbörandes framfart ligger resterna av överkörda "kunder", besvikna och arga människor som känner sig lurade och manipulerade. Branscher som gärna anställer den här typen av säljare är Finans och aktiehandel men de återfinns inom alla branscher.

Den gode säljaren är en servicemänniska som vill erbjuda lösningen på människornas behov. En sådan seriös säljare vilseför inte kunden utan försöker tvärtom hjälpa kunden uppnå sina mål. En sådan seriös säljare respekterar sina kunder. Den typen av säljare är en guldklimp för varje seriöst företag. Det är ju nämligen så att har man bra produkter och tjänster att erbjuda så behöver man inte använda oärliga metoder.

Dock brukar den vänligt inställda säljaren ha svårt att hävda sig i konkurrensen med rovdjursflocken bestående av onda, vampyrliknande säljare.
Den onde, rovdjurstypen av säljare drivs av konkurrens och avundsjuka. Vederbörande tål inte att någon annan är en bättre säljare och tjänar mera pengar. Den onde säljaren kommer att göra allt vad som står i vederbörandes makt för att röja den upplevda konkurrenten ur vägen på sin väg mot segerkransen och månadens Bonus.

Den gode säljaren är omtyckt av kunderna med sin servicementalitet, sin vänlighet och förtroendeingivande personlighet.

Problemet med de båda säljartyperna är att chefer med en viss omognad och dålig personkännedom lätt misstar sig på de båda typerna och är ett lätt offer för rovdjurstypen av säljare som lätt övertygar den omogne, oerfarne och dåligt utbildade chefen om att den gode säljaren är en riktig sillmjölke och dessutom en urusel säljare - och inget är längre ifrån sanningen än det.
Den gode säljaren är den som är bra för företaget i längden. Den gode säljaren skapar återkommande kunder, kunder som är nöjda och inte känner sig överkörda. Den gode vänliga säljaren är en god representant för företaget och ger företaget ett gott anseende - vilket ger goda utsikter för framgångsrikt företagande för en lång tid framöver.
Den onde men manipulative säljaren kan tvärtemot ha en förödande effekt för företaget och köra dess rykte i botten och grundlägga en snabbt annalkande konkurs eftersom företaget på grund av rovdjurets framfart anses vara oseriöst.

Den kloke företagaren väljer sina säljare OCH sina chefer med den allra yttersta finkänslighet, försiktighet och omsorg. Den kloke företagaren vet att valet av säljare och chefer avgör ett företags framtida vara eller icke vara.

Läs mer om säljteknik i mitt inlägg; Att sälja - det enkla, effektiva sättet.

Deborah Englund




Populära inlägg