Billig reklam, en fråga om Varumärkesbyggande.

Allting är relativt, sa Albert Einstein och jag antar att han menade att det beror på vad man jämför med.
Hans tes fungerar även när det gäller reklam.

Som företagare, och framförallt ny entreprenör, så behöver man kanske hålla igen på utgifterna.
Kanske har man haft ett tungt år bakom sig och behöver skära ner på kostnaderna inför det kommande året.
Man frågar sig då troligtvis vart man ska börja skära på kostnaderna och hur man ska prioritera.
Reklam och marknadsföring är ofta vad som får stryka på foten först då utslaget av reklamkampanjer ofta är svåra att beräkna på förhand och felsatsningar visat sig kosta mer än vad de smakat.

Marknadsföring är varje företags viktigaste prioritering av den enkla anledningen att om ingen vet att du finns - så finns du inte.
Men det gäller att satsa på rätt marknadsföringskanal så att man får vinst på sin investering.
Billig reklam kan vara bortkastad reklam men dyrare reklam kan visa sig vara den billigaste i slutänden. 

 Att blogga och marknadsföra artiklar online kan leda till att man hamnar i topp på sökmotorerna och det är naturligtvis den absolut billigaste reklamen, åtminstone om man sköter skrivandet själv. Det krävs en del teknik och kunnande för att nå topplaceringarna online, ett kunnande som de flesta saknar men då kan man anlita en skribent som är kunnig inom SEO (sökmotoroptimering). Det kan komma visa sig vara en mycket kostnadseffektiv marknadsföring.


Istället för att fråga dig hur du får snabbaste möjliga resultat för minsta möjliga kostnad bör du fråga dig
hur du får långvariga, bestående resultat för ditt varumärke - och vilken marknadsföringsstrategi som är lämpligast för det syftet.

En annons i en tidning. En liten annons för en mindre insats skapar mindre uppmärksamhet och ger därmed sämre utdelning. Upprepade satsningar på den mindre typen av annons blir den förmodade konsekvensen och därmed blir det dyrare i längden.

En STOR annons i en tidning. Större uppmärksamhet vid ETT tillfälle.

En första sida på en telefonkatalog. Stor insats - med lågt värde (eftersom telefonkataloger numera endast nyttjas som cigarettpapper av folk i kris.)

Vad du måste göra är att fostra dina framtida kunder. Du måste lära dem att du finns. Din existens måste präntas in som ett mantra - och ditt företags namn, ditt varumärke - måste ingå som en del av din kunds medvetande och vara ett med din framtida kunds ryggrad.
Din potentiella kund ska vara så väl medveten om din existens att när din sorts produkt kommer på tal så är ditt företagsnamn det som kunden tänker på och pratar om.

"Upprepning" är det gyllene ordet.

Att finnas med i bakgrunden i radion på jobbet kommer sedemera att etablera ditt varumärke i kundens medvetande, resultera i besök på företagets websida, och ge spridning med mun-till-mun-metoden.

Radioreklam upprepar ditt företags namn, ditt varumärke, för ca 700,000 människor över hela landet, i alla åldrar. Vi gör det flera gånger per dag, flera dagar i veckan. Och vi gör det för mindre än 3 öre per lyssnare.

Beräkna kostnaden. Kolla upp priserna.Undersök alternativen.
Kanske det visar sig att ett helsidesuppslag i en dagstidning kostar lika mycket som ett års reklamkampanj i radio, eller att en liten "blänkare" i ett reklamblad är den dyraste satsningen du gör.

Lägg en dag på att ta reda på vad som verkligen är billig reklam. Det lönar sig.


Mvh,
Deborah Englund




billig annonsering




Populära inlägg