Marknadsföring - få fart på det självgående maskineriet.



Att bygga upp sitt varumärke via internet tar tid. För att människor ska hitta till ditt företags websida krävs ett digert arbete för att websidan ska synas på sökmotorerna vilket är a och o för att hävda sig i konkurrensen.

Allra enklast är det ju att anlita ett proffs för att få fart på websidan men för den som sköter marknadsföringen själv kommer här några tips:

Se över websidans "Meta taggar" med "Description" och "Keywords". Detta är grundläggande för att websidan ska bli sökbar för sökmotorernas "robotar" och "spindlar" som det kallas.
Att skapa metataggar kan du göra själv, enkelt och kostnadsfritt genom att googla "Metatag-creator" "Metataggar kostnadsfritt" el dylikt.
När du skapar lämpliga sökord/keywords för din websida så ska du försöka se på dina tjänster och din websida ur kundens synvinkel och fråga dig "Vad söker kunden på? Vilka ord söker den potentiella kunden efter?" Du bör också ha de sökord du väljer synliga på själva sidan så att det finns relevans mellan metatagg och innehållet på sidan - för det går inte att "lura" sökmotorernas robotar. 

Man kan låta andra som är aktiva på webben berätta om företagets existens genom att lägga ut länkar och banners på sina sidor och bloggar.
Detta är också en bra metod för att få upp sidorna på sökmotorerna eftersom sökmotorerna söker efter populära sidor genom att söka efter hur många som "länkar till" en websida, med andra ord; hur populär en websida är avgör sökmotorerna på antalet andra websidor som "pekar mot" sidan. Den sortens metod snabbar på klättrandet på sökmotorerna.


Att uppdatera sin websida och kontinuerligt  fylla på med ny information är ett måste för att stiga högre upp på sökmotorerna därför en sida som inte uppdateras räknas som vilande och inaktiv. Att knyta en blogg till sin websida är därför ett bra sätt att hålla aktiviteten igång och man kan även bygga websidan direkt utifrån en blogg.

När man väl fått besökare till sidan gäller det att knyta kontakt med kunderna så att de inte surfar vidare utan att du byggt en relation som gör att kunden kommer tillbaka.
Dina erbjudanden, ditt produktutbud och dina tjänster är naturligtvis den säkraste garanten för att kunden ska bokmärka din sida och återvända igen,  men du kan ändå vilja knyta en närmare kontakt till din potentiella kund.
För detta ändamål finns sociala media och möjligheten att erbjuda en prenumeration på företagets Nyhetsbrev.

Sociala media typ Facebook, Pinterest, Twitter och så vidare erbjuder alltid möjligheter att lägga upp diverse applikationer/formulär på sin websida där besökaren kan "gilla" din sida och ta del av dina uppdateringar.
Fördelen med Nyhetsbrev är att du i regel kan automatisera dina utskick så att kunderna nås av alla dina erbjudanden i ett lämpligt, icke påträngande, antal utskick (inte i ett besvärande överflöd).
Sociala media erbjuder sina tjänster kostnadsfritt och att erbjuda ett Nyhetsbrev är i regel förenat med en kostnad vill man inte använda båda varianterna kan man göra ett sk split-test vilket innebär att man testar de olika varianterna, dvs erbjuder både sociala media och Nyhetsbrev och håller uppsikt över vilket som ger bäst resultat i form av flest prenumeranter, gilla etc.

Har man planer på att satsa på marknadsföringsmetoder som Radioreklam och annonsering för leda besökare till företagets websida är det bra att sidan är  förberedd för att besökarna ska kunna engagera sig via ex sociala media och på så vis sprida ditt företags websida vidare till sina sociala nätverk och dra nytta av det som kallas Viral marknadsföring.

Man ska heller inte glömma att marknadsföra sitt företag offline, dvs i verkliga livet, placera loggor på kuvert, pennor etc och att alltid ha Visitkort tillgängliga, och sprida dem, är billiga marknadsföringsmetoder som inte ska underskattas.

Sist men inte minst bland dagens tips är att ha en digital signatur knuten till dina email en signatur med dina kontaktuppgifter och länk till din websida.

Det kan verka som en hel vetenskap, men det är roligt, så sätt dig ner och fundera över hur du ska marknadsföra dig, vilken metod som passar dig bäst, sen är det bara att gasa :)

Mvh,
Deborah
Annonslinjen Radioreklam







Populära inlägg