Kundens fokus, hur når du fram?


Reklam kostar pengar och det gäller att förvalta pengapåsen på rätt sätt, ett sinne i taget, smak, lukt, syn, känsel eller hörsel.
Med radioreklam har man större chans att påverka kundernas uppfattning av företaget och enligt marknadsföringsexperterna så är det a och o att man framför sitt budskap på RÄTT sätt. Det kan tyckas vara självklart, men det är det inte.
.
Genom Reklamfilm och Reklam-TV är möjlighet att påverka åskådaren begränsad eftersom varje åskådare har ett eget fokus. "Snygga ben!" i ett reklaminslag för ett telefonbolag.  "Vilket snyggt kakel, såg du det?" i ett reklaminslag om bindor. "Men ATT de ska inspirera småtjejer till att bli på smällen!!!" reaktionen på en reklamfilm om värkpiller. "De har skickat efter Sumobrottare från Japan för det här inslaget. Kul ide!" i ett reklaminslag för,,,,,öhhhh,,,Bauhaus?  osv, osv  Möjligheterna att styra över tittarens fokus är mer än fråga om tur än om att man skulle ha hittat nyckeln till framgångsrik marknadsföring.

I radioreklamen har man möjligheten att nå fram till kunderna via ETT sinne, när man väl fångat lyssnarens uppmärksamhet så har man möjlighet att styra över intrycket man vill att lyssnaren ska få, och lyckas man inte första gången så lyckas man kanske med just den kunden vid nästa reklaminslag, eller nästa eller nästa eftersom man får många reklaminslag för pengarna. (och det dessutom visat sig att upprepning är en av vägarna in i kundernas medvetande)

Det finns många fördelar med radioreklam, den att det är långt mycket billigare med rikstäckande radioreklam än man i sin vildaste fantasi skulle kunna tro, är bara en av fördelarna.

Mvh,
Deborah
Annonslinjen Radioreklam


Populära inlägg