Bluffakturor och oseriösa företag, så garderar du dig.

Bluffakturor och oseriösa företag och marknadsföring som bryter mot alla lagar och regler,,som företagare känner man till den växande ogräsfloran.
Men - hur garderar man sig mot detta?

Med internet har oseriösa företag poppat som svampar ur jorden. Det är lika lätt att starta en företagside som det är att bygga en websida så det är svårt för både företagare och privatpersoner att värja sig mot floder av information och ett aldrig sinande utbud av förslag och erbjudanden, mer och mindre seriösa.

Säljaren är varje företags viktigaste person och den som marknadsför företaget. Säljaren och marknadsföringen är avgörande för företagets framgång - detta gäller även blufföretagen.
När arbetslösheten griper med sina klor och slår sitt grepp om människorna öppnas arbetsmarknaden upp för oseriösa lönesystem och det är detta som gör hela bluffverksamheten möjlig.
Provisionsbaserad lön är ofta vanligt inom säljkåren vilket innebär att vilket oseriöst företag somhelst kan testa sina ideer utan att det kostar något. Säljaren vänder sig till kund med ett förslag och om kunden inte nappar så kostar det inte något eftersom säljaren inte får nått betalt. Lyckas säljaren däremot sälja den oseriösa tjänsten eller produkten till en oförberedd, intet ont anande kund, så får säljaren en viss procent i förtjänst. Kunden har blivit blåst och blufföretaget har tjänat pengar.

Det som också bidrar till den växande ogräsfloran av oseriösa företag är det faktum att man kan sälja sina fakturor vidare till någon av de inkasso- och fakturaföretag som köper upp obetalda fakturor. Den typen av företag blir också allt fler, idag finns det cirka 300 sådana factoringföretag i Sverige.

Med erfarenhet av säljyrket kan jag säga att jag genom tiderna sett mycket oseriös verksamhet och till och med sett säljare utbildas i hur de ska lura kunderna. Säljutbildningarna har ofta varit så slipade att det till och med för säljare varit svårt att avgöra vari bluffen består. Det kan hänga på ord och detaljer i marknadsföringen, otydliga för säljaren vid första anblicken - men genomtänkta av den kriminella hjärnan bakom företagside´n.
Vad de gör är att de lägger orden på ett sätt som gör att om kunden inte är vaksam så kommer vederbörande att stå sig slätt eftersom detta enda lilla ord, slank förbi, och resulterade i att det avtal som knutits fått gällande rätt enligt lagen.
Det är alltså mycket fula trick det handlar om. Och det finns alltid samvetslösa personer som är beredda att göra vadsomhelst för provisionen.
Vid en utbildning jag gick handlade det om ett enda litet ord för att kunden skulle vara bunden till avtalen. Jag testade säljsnacket på en av mina bekanta företagare. Vederbörande tyckte att erbjudandet var bra och skulle, om han fått erbjudandet "på riktigt" ha slagit till på tjänsten. Jag förklarade senare att; Nej, tjänsten var inte gratis och det var på just det HÄR ordet som fällan slog igen.
(Jag tog inte jobbet kan jag tillägga.)

Hur värjer man sig då mot dessa oseriösa metoder och "företag"? Och, hur skiljer man goda affärer från dåliga?

1. Kräv betänketid! Detta är mycket viktigt därför att de oseriösa säljarna använder sig av "bråttom-metoden", dvs erbjudandet gäller just nu, bara idag. Gå inte på detta. Det är sällan man tar goda beslut under stress och;

2. du måste få tid att kolla upp företaget!  Ta namn på säljaren och begär företagets organisationsnummer. Googla, läs omdömen som företaget tidigare fått och kolla upp de varningslistor som finns tillgängliga via internet;

- Svensk Handels Varningslista
- Förenade Bolag
- Tidningen Driva Eget´s information
- Konsumentverkets pågående ärenden och information om Bluffar & Bedrägerier

3. Om du har planer på att tacka ja till förslaget så kräv att få skriftlig information INNAN du tecknar något avtal.

4. Vid ljudinspelningar av avtal så kräv en kopia av ljudinspelningen. Det finns vissa krav för att inspelade avtal ska vara gällande. Du ska till exempel ha underrättats om namn på säljaren,  uppsägningstider, bindningstider. Var på din vakt om säljaren inte accepterar att skicka skriftliga avtal. Då bör du avböja affär eftersom risken då är mycket stor att du missat den där lilla, lilla detaljen som är så viktig.

5. Var noggrann och gör det helt enkelt krångligt att göra affärer med dig. Låt dig inte stressas. Du är värd respektfull behandling och ska man göra affärer med dig så ska man respektera din tid, din rätt till trygga, seriösa affärspartners och tar man din tid i anspråk ska man respektera din rätt att ta goda välunderbyggda beslut.

6. Lär dig att säga Nej!


Mer information om God Marknadsföringssed via Konsumentverket



Populära inlägg